Badanie podoskopowe – czym jest i po co się je wykonuje?

Badanie podoskopowe to statyczna i dynamiczna ocena stóp, która pozwala na sprawdzenie dolnego stawu skokowego i jego stabilności. Można je wykonywać u dzieci powyżej 2. roku życia oraz u dorosłych. Na podstawie odbicia stóp, ich kształtu i zachowania w trakcie obciążania fizjoterapeuta otrzymuje wszystkie informacje istotne w dalszej diagnostyce i leczeniu.

Przebieg badania

Pacjent po zdjęciu obuwia i skarpet staje na podoskopie, a następnie obraz jego stóp jest skanowany. Na tej podstawie określana jest również wada stopy, analizowane są poszczególne obszary na stopie oraz to, jak przeciążenia na nie wpływają, co ma szczególne znaczenie w przypadku osób chorych na cukrzycę, a także posiadających schorzenia reumatoidalne i neuropatyczne. Po badaniu fizjoterapeuta zaleci konieczne ćwiczenia, pomoże prawidłowo dobrać obuwie oraz wkładki ortopedyczne, co znacznie poprawi komfort życia i pozwoli zniwelować skutki długotrwałych przeciążeń spowodowanych np. długotrwałym bieganiem. Zastosowanie skanera 2D w trakcie badania umożliwia ocenę stanu skóry w obrębie podeszwy stopy, miejsc, gdzie jest ona narażona na rogowacenie i występowanie modzeli czy nagniotków.

Dlaczego badanie podoskopowe jest ważne?

Wykonując badanie podoskopowe, można uzyskać istotne informacje, pomocne przy leczeniu wielu schorzeń m.in. wad postawy, bólu stawów kolanowych, zwichnięć stawu skokowego, zapalenia ścięgna Achillesa, bólu kręgosłupa i stawów biodrowych oraz wielu innych, związanych z układem kostno-szkieletowym. Wskazaniami do przeprowadzenia tego badania są:

• cukrzyca lub choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • amatorskie i profesjonalne uprawianie sportu;
  • ból stóp, kolan i kręgosłupa;
  • praca stojąca;
  • profilaktyka chorób stóp;
  • monitorowanie rozwoju stóp u dzieci, pozwalające na wczesne wykrycie wad i wdrożenie leczenia;
  • zadbanie o komfort w czasie chodzenia (idealne dobranie obuwia).

Kto może skorzystać z badania?

Każda osoba, która chce prawidłowo zadbać o swoje stopy i przebadać je na profesjonalnym poziomie, powinna zgłosić się do naszego gabinetu w celu wykonania badania. Wielu z nas może nie zdawać sobie sprawy, że stopa uległa deformacji i wystąpiło schorzenie zwane płaskostopiem, dlatego tak ważna jest profilaktyka na wczesnym etapie przed rozwinięciem się jakichkolwiek dolegliwości powodujących ból i dyskomfort. Niektóre osoby wykonują badanie podoskopowe, aby w późniejszym terminie skorzystać z zabiegów usuwających wszelkie zmiany, które znacznie odbiegają od estetycznego wyglądu. Nieprawidłowości w budowie stopy mogą sygnalizować zmiany chorobowe również w innych częściach ciała. Zaobserwowane podczas badania asymetrie sugerują wadę postawy, którą należy skonsultować z fizjoterapeutą i w razie konieczności wdrożyć odpowiednie leczenie.